Peuter- en kleutergym is een laagdrempelige vorm om je kids enigszins gecontroleerd te laten spelen en bewegen en kennis te laten maken met nieuwe bewegingen. Zo zal er veel aandacht zijn voor springen, rennen, rollen, klimmen, hangen of zelfs balanceren! Ook leren de kinderen samen spelen en delen en elkaar helpen.
Een kind beweegt iedere dag. Van de eerste kleine stapjes tot mijlpalen als het behalen van het zwemdiploma, kunnen fietsen en zijn/ haar eigen naam schrijven. Hoe klein of groot de stap ook is, aan de basis hiervan ligt: bewegen. Zonder beweging worden al die dingen heel lastig. Zou het dan niet logisch zijn om die basis goed aan te leren?
Bij Achilles-WIL geven we al jaren peutergym voor kinderen vanaf 2 jaar. Elk kind ontwikkelt zich op zijn/haar eigen manier. Gym levert daarbij een extra positieve bijdrage aan de motorische, cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van iedereen! In een veilige situatie leren kinderen hun lichaam te controleren en hun grenzen te verleggen. Dat is ontzettend goed voor hun zelfvertrouwen. Ze leren ook om samen te bewegen en te functioneren in een groep met een vaste structuur en regels, zoals wachten op je beurt en luisteren naar de juf. Als (groot-)ouder doe je gezellig samen met je kind mee. Tijdens de lessen heb je een begeleidende rol en creëer je een vertrouwde sfeer voor je kind. Samen maken jullie plezier en stimuleer je je kind tot het uitvoeren van de “opdrachtjes”. De lessen beginnen met een gezamenlijke inleiding, wat een spelletje of liedje kan zijn. Daarna volgen we een parcours waar verschillende grondvormen van bewegen in naar voren komen.
Peuters leren het best door zelf te proberen. Soms willen ze lang bij een opdrachtje blijven en bij andere oefeningen zijn ze snel klaar. Het parcours doet iedere (groot-)ouder daarom met het eigen kind op de eigen manier. De les wordt met de groep afgesloten met een spelletje en het eindliedje. Na de laatste les van de ochtend ruimen we met elkaar op.
Tijdens de lessen worden er verschillende bewegingsvormen aangeboden, zoals klimmen en klauteren, kruipen, springen, vormen van gaan, gooien/ werpen/ mikken en vangen en rolvormen. Al deze vormen worden elke keer op een andere manier aangeboden, waardoor kinderen in veel verschillende situaties leren bewegen. Daarnaast stimuleren we een gelijke ontwikkeling van links en rechts, bijvoorbeeld bij de rolvormen. Dit zijn meestal zijwaartse rollen, ook wel pannenkoekenrol genoemd. Het is goed om een kind beide kanten op te laten rollen, linksom en rechtsom.
Kleuters zijn nog heel beweeglijk en ondernemend. In de gymles worden zij uitgedaagd hun eigen grenzen te ontdekken. Ook hier staat bewegingservaring opdoen in zoveel mogelijk verschillende situaties centraal, waarbij de nadruk ligt op de grondvormen van bewegen. Het kind leert zijn eigen lichaam kennen en de mogelijkheden dat het daarmee heeft. Ook hier is een spelletje onderdeel van de les, maar de hoofdzaak is het bewegen op de toestellen. Waar bij de peuters de ouders nog een begeleidende rol op zich namen, is dat nu de juf of meester. Dat betekent dat de juf of meester de les begeleidt. Hij/zij zorgt ervoor dat de kinderen de regels van de les begrijpen en grijpt in als dat niet goed gaat. Ook dit is een leerproces voor kleuters. Ze oefenen met het functioneren in een groep en het luisteren naar een andere (aangewezen) volwassene dan hun (groot-)ouders. Bij de lessen wordt daarom, vanaf deze groep, alleen de eerste tien en de laatste tien minuten van de les gekeken.
Recreatie 10+
IISPA
Recreatie 10+
IISPA
Recreatie 10+
IISPA